Yeraltından gökyüzüne insan yolculuğunun merdivenleri olarak kabul edilen bir ağaçtır. Bazı kültürlerde, ağırlıklı olarak Türk ve Fars dokumalarında, çoğunlukla Manevi İslam inancında insanın yedi farklı seviyesini temsil eden yedi dal ile dokunurlar. "Soufizm", en alttaki dal, egosunun kontrolü altında olan temel insanı temsil eder. ve en yüksek dal, mükemmelliğe ulaşan ve evreni bir bütün olarak gören insanı temsil eder, hatta bazı halılarda en yüksek dal tekilliği temsil eden tek bir dal olarak resmedilmiştir, halının fotoğrafı. Yukarıdaki harika bir örnek.”[1]
Ardıç ağacının çok uzun yıllar
yaşaması, yapraklarının devamlı yeşil kalması, canlılar için üzerinde
meyvelerinin olması nedeniyle olması gerekir ki “Hayat Ağacı”, gibi görülen birçok
mitolojik kültleri günümüze kadar taşımıştır.
Kazakistan/Halı Üzerinde Hayat Ağacı[2]
“Dünya
Ağacı, Bilgi ağacı veya Yaşam ağacı yeryüzündeki hayatı sembolize eden
dalları ve kökleri farklı diyarları birleştiren hayal bile edilemeyecek
büyüklük ve şekildeki bir ağacın adı olup, neredeyse tüm halkların
efsanelerinde bahsi geçmektedir.
Rus
Dünya Ağacı
Dünya ağacının kökleri yeraltında (ölüler
dünyasında), gövdesi insanların yaşadığı yeryüzünde, dalları ise gökyüzünde
(cennet) yer almakta olup, çeşitli kültürde faklı inançların konusu
olabilmektedir.
Güneydoğu Asya Mitolojisinde Dünya Ağacı
Borneo adasında yaşayan Dayak halkının
inanışında dünya ağacının oluşumu şöyle anlatılmaktadır: Gergedan kuş Ranjing
Mahatala Langit ile Tambon adlı dişi birbirlerine birer kelime söylediler ve
bunun üzerine Mahatala Langit başını hemen tepesinde değerli taşın pırıl
parladığı başlığın üzerine doğru kaldırdı. Altın başlık, dikilen bir hayat
ağacı halini aldı ve bu hayat ağacı çok yüksekti. Hayat ağacı altın yapraklarla
örtüldü. Körpecik tomurcuklar verdi. Hayat ağacı altın çiçeklerle kaplandı. Bu
altın, bolluğu sağlayan bir altındı. Hayat ağacının her tarafında beyaz fildişi
gibi parlayan meyveler vardı. Mahatala’nın kız kardeşi veya eşi Putir Selong
Langit kafeste dişi bir gergedan-kuş muhafaza etmekteydi. Bir gün bu kuş
kafesinden çıkarak uçtu, uzakta hayat ağacını gördü, ağacın üzerine kondu ve
çiçek goncalarıyla, meyvelerle beslenmeye başladı. Ranjing Mahatala Langit
doğruldu ve üzeri değerli taşlarla kaplı kamasını kaldırdı. Kamanın sivri ucu
göklere değince Putir yakalandı ve gökleri delip yırtan bir erkek tambarrirang,
yani gergedan kuş adını aldı. Tambarrirang uzayda yükselen hayat ağacını gördü,
sonra da dişi gergedanı fark etti. Uzayda yükselen hayat ağacına doğru yöneldi,
hayat ağacının yosunu ile beslendi. Ama dişi gergedan kuşun ağız sulandıran çiçek
goncalarını ve meyvelerini yediğini görünce içinde kıskançlık kabardı.
Ayaklarıyla hayat ağacına vurdu. Hayat ağacı uzayda yükseldi. Bu kadar
yükseklere çıkan hayat ağacını gagasıyla parçaladı. Birden beyaz çiçek goncaları
altın gemi veya deniz yılanı gemisi diye adlandırılan sarı bangkirai ağacından
yapılmış bir tekne halini aldılar. Bunun üzerine büyük boynuzlu dişi gergedan
kuşu ağacın fildişi gibi parıldayan budaklarına ayaklarıyla vurmaya başladı.
Ağacın fildişi gibi parlayan budakları yayıldılar, aşırı bir şekilde gerildiler
ve insan halini aldılar. Bu üzerinde ‘sincang’ yani şal bulunan bir kadın
görüntüsüydü.
Hint Mitolojisinde Dünya Ağacı
Bhagavad Gita’da bahsi geçen dünya ağacı Asvattha adıyla bilinen dev bir
incir ağacı olup yeraltı dünyası ile cenneti birbirine bağlamakta
yapraklarından vedaların kutsal sözleri yazmaktadır.
Pers Mitolojisinde Dünya Ağacı
Yeryüzünde var olan ilk ağaç olduğuna inanılan dünya ağacı Saena adıyla
bilinmekte olup, başlangıç okyanusu Vourukaşa’nın ortasında olduğuna inanılmaktaydı.
Şifa ağacı adıyla da bilinen Saena aynı zamanda yeryüzündeki tüm bitkilerin
oluşmasını sağlamıştır.
Gao Kerena
Pers Mitolojisinde kökleri yeryüzünün merkezindeki Voura-kasa okyanusuna
dek uzanan, zirvesine efsanevi Kamros kuşunun tünediği hayat ağacının adı olup
inanışa göre bu ağacın tohumlarını yiyenler ölümsüzlük özelliği kazanırlardı.
Yakındoğu Mitolojisinde Dünya Ağacı
Fırat nehrinin kenarında yer alan dünya ağacı Kuluppu adıyla bilinmekte
bu ağacın odununun şifa verdiğine inanılmaktaydı.
İskandinav Mitolojisinde Dünya Ağacı
Tanrı Odin’in kendini 9 gün boyunca Yggdrasil adıyla bilinen dünya
ağacına asarak runik yazı bilgisine ulaştığına inanılmaktaydı.
Yggdrasil
İskandinav Mitolojisinde Kökleriyle Yeraltı
dünyası, gövdesiyle yeryüzü dallarıyla ise gökyüzüne uzanarak 3 ayrı âlemi bir
arada tuttuğuna inanılan dünya ağacına verilen isim olup, dev bir dişbudak
ağacı olarak tasvir edilmekteydi.
Eski İskandinav dilinde (ygg ‘korkunç’ +
drasil ‘at’) olan kelimenin ilk hecesi muhtemelen Odin’in takma adı olan Yggr
olmalıdır ki bu durumda Yggdrasil Odin’in atı anlamına gelmektedir. Gerçekten
de bir söylenceye göre tanrı Odin 9 gün boyunca bu ağaca asılı kalarak runik
yazı bilgisini kazanmıştır. Yggdrasil’in sağlam gövdesini destekleyen üç
kökünden her biri farklı bir dünyaya (Asgard, Jotenheim, Niefelheim) açılmasına
karşın ağacın dalları tüm dünyaları sarmaktaydı. Köklerden Asgard’a uzananın
altında Urdarbrunnr adıyla bilinen kader çeşmesi bulunmakta, burada Nornor adı
verilen üç kader tanrıçası yaşamaktaydı. Yaşayan varlıkların kaderlerini
kontrol eden bu varlıklar aynı zamanda her gün ağacı sulayarak yapraklarının
yeşil kalmasını sağlamaktaydı. Diğer iki kökün altında ise Mimisbrunnr adıyla
bilinen bilgelik çeşmesi ile Midgard nehirlerinin kaynağı kabul edilen
uğuldayan kazan Hvergelmir bulunmakta bunlar dev Mimisbrunnr tarafından
korunmaktaydı. Hvergelmir’in yakınlarında bulunan dev yılan Nidhogg ise
Yggdrasil’in köklerini kemirerek ağacı yıkmaya çalışmaktaydı. Ağacın dalları
arasında tüneyen bir kartal bulunmakta bu hayvan Midgard’da esen tüm
rüzgârların kaynağı kabul edilmekteydi. Heidrun adlı keçi ağacın yapraklarını,
Dain, Duneyr, Durathror ve Dvalin adlı geyikler ise kabuklarını yemekte,
Ratatosk adlı sincap ise gövde üzerinde bir o yana bir bu yana koşturarak
ağacın kökündeki yılan ile tepesindeki kartal arasında mesaj taşımaktaydı.
Söylenceye göre Ragnarök günü geldiğinde Nidhogg ağacın kökünü kopararak
devrilmesini sağlayacak, yere düşen Yggdrasil devler tarafından ateşe
verilecektir.
Yahudi Mitolojisinde Dünya Ağacı
Kabala’da bahsi geçen Sephiroth ağacı palmiye olarak tasvir edilmekte
olup, yeraltı dünyası ile cenneti birleştirdiğine inanılmaktaydı.
Sibirya Mitolojisinde Dünya Ağacı
Buryat halkının inanışında bir adı olmayan dünya ağacı devasa bir huş
veya söğüt.
Dolmatov Dünya Ağacı Motifi.
Rusya, 1889 ağacı olarak tasvir edilip yeraltından gökyüzünde dek
ulaştığına inanılmaktaydı.
Maya Mitolojisinde Dünya Ağacı
Samanyolu ile özdeşleştirilen dünya ağacı Yax İmix Khe (ilk yeşil ipek
pamuk ağacı) ve Wakah Khan (gökyüzüne uzanan) adlarıyla bilinmekte, yeraltı
dünyası ile gökyüzünü birleştirdiğine inanılmaktaydı.
Germen Mitolojisinde Dünya Ağacı
Hayat, şans ve bereketin sembolü kabul edilmekte, genç kızların çeyizlik
nakışlarında, demircilik ürünlerinde, kapı üstü ve sandık süslemelerinde sıkça
rastlanmaktaydı. Yaşam ağacı altı taç yapraklı çiçek veya yıldız formunda
tasvir edilmekte kimi yazarlarca ağacın aynı zamanda cennet bahçesini de
simgelediğini iddia etmiştir.
Türk Mitolojisinde Dünya Ağacı
Yeryüzünün göbeği üzerinde Bay Ülgen’in oturduğu yere dek uzanan,
kökleri arasından sarı renkli bir çeşit Ab-ı Hayat suyu fışkıran bir çam ağacı
olarak düşünülmektedir.
Kırgızların Manas destanının Er-Töştük hikâyesinde gökyüzünü destekleyen
bu dev ağaçtan bahsedilmiştir. Altay şamanları ayinler sırasında gerçekleştirdikleri
seyahatlerinde dünya ağacının gövdesini merdiven olarak kullanmaktadırlar.
Sibirya Tatarları ise dünyanın merkezinden gökyüzüne dek yükselen
demirden bir dağın üzerindeki 7 dallı bir kayın ağacının dünya ağacı olduğunu
düşünmekteydi.
Kazakistan: Halı-Kilim Üzerinde Hayat Ağacı Motifi [Foto: Prof. Dr. Hasan BAHAR]
Bay Terek
Bay Terek, Türk Mitolojisinde Dünyanın tam orta yerinde yer alan ve
kökleri yeraltının derinliklerine, dalları gökyüzüne yükselen, dolayısıyla
yeraltı, yer ve göğü birbirine bağlayan ağacın adıdır.
Şamanist inanışta özellikle ‘kayın’ ağacı kutsal sayılmakta, şaman
ayinlerinde, doğum, düğün gibi kutlamalarda önemli bir sembol olarak varlığına
rastlanmaktaydı. Bu ayinlerde ibadet ve saygının yanı sıra bölgenin ruhunu
bağlamak amacıyla da yapılmaktaydı. Çünkü aynı gelenek bir ağaca bir bez ya da
iplik bağlamak şeklinde de uygulanmaktadır.
Bay Terek, Şaman Ağacı ve Tamir Terek adlarıyla da bilinen bir Dünya
ağacı varyantıdır.
Anglosakson Mitolojisinde Dünya Ağacı
Eski Sakson dilinde ‘büyük sütun’ anlamına gelen İrminsul yeryüzü ve
cenneti birbirine bağlayan bir sütunu tanımlamakta ve meşe ağacıyla sembolize
edilmekteydi.”[3]
Türk Mitolojisinde
Hayat Ağacı Sembolizmi
“Şamanizm’de
Hayat Ağacı Motifleri
Şamanların davullarının hayat
ağacının odunundan yapıldığına ve bu davulun şamanları dünyanın merkezine
taşıdığına ve ilahi âlemle temasa geçirdiğine inanılmıştır. Davulun kasnağı
hayat ağacından yapılmış olduğu için, şaman, davulunu çalmakla, sihirli bir
şekilde bu ağacın yanına yani dünyanın merkezine fırlatılmış olmakta ve bu
sayede göğe çıkabilmektedir. Ayrıca davulun üzerine kozmik âlemler arasındaki
yolu simgeleyen hayat ağacı figürleri çizilmiştir.”[4]
İslami
Eserlerde Hayat Ağacı Motifleri
[1] Atalay
Yılmaz, https://www.bosphorusrugs.com/blogs/kilim-rugs-area-rugs/kilim-rugs-tree-of-life?fbclid=IwAR3NWkQuhlLuHSUjYNNNSuHtjVttOCc-4_Sc-311p8BRqw9ggL2-Hdlh_8c
[2]
Foto: Prof. Dr. Hasan Bahar
[3]
Özhan Öztürk. Dünya Mitolojisi. Nika Yayınları. Ankara,
2016. Ayrıca Oku: Axis Mundi (Dünya Ekseni, Dünyanın Merkezi Neresi?)
[4] Tugay Özfiliz, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/253501
https://www.academia.edu/37669251/T%C3%BCrk_Mitolojisinde_Hayat_A%C4%9Fac%C4%B1_Sembolizmi_pdf
[5]TugayÖzfiliz,tezi,https://www.academia.edu/37669251/T%C3%BCrk_Mitolojisinde_Hayat_A%C4%9Fac%C4%B1_Sembolizmi_pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Kuralları
Yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret, küfür, aşağılayıcı, küçük düşürücü, pornografik,
ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici,
yorumların her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluğu yorumcuya aittir.
İsimsiz yazılan yorumlar bir saat içinde sistem tarafından otomatik olarak silinir.