Taşınan
Öğrencilerde Uyum Sorunu
Taşımalı sistemin ilk
uygulayıcı öğretmenlerden biri olarak; 5 ayrı yerleşim yerinden otobüsle
dolaşarak topladığımız öğrencilerin daha uygulama yapılacak okula varmadan dahi
kendi aralarında uyum problemi yaşamakta olduklarını ilk günlerden ilk
tespitlerimdi.
Bu uyumsuzluk taşıma
yapılan otobüsün içinde yaşanan bir sorun olduğundan başında bulunan iki
öğretmen otobüsün içinde sınıftaymışız gibi koridorda gidip geliyorduk.
Aman Allah’ım okulda
yorulduğumuzun iki katı yorgunluğu gidiş + dönüş mesafemiz olan 40+40=80 km
yolda ayrı bir çile sırtlanıyorduk.
Şehrin öğrencileri ile
köyden gelen öğrenciler arasında köylü şehirli uyumsuzluğunu yaşadıklarını
gözlemledim. Diğer yandan 5 ayrı yerleşim yerinden topladığımız öğrenciler kendi
aralarında da bazı gruplaşmalar oluşturuyorlardı. Köy ve mezralardan
topladığımız öğrenciler uygulamanın yapıldığı okulda yabancıymış gibi davranış
içine girdiklerini görüyordum.
Hatta ilk başlarda köyden
gelen öğretmenler, şehir öğretmenleri gibi duygular içine düşüldüğünü,
hissetmiştim. Sonradan bu durum kendiliğinden ortadan kalkmıştı.
Öğrenci
ve Öğretmenin Yorgunluk Sorunu
Sabah gidiş serüvenimiz,
okulda 6 saatlik ders ve dönüşteki otobüs içindeki sükûneti sağlama çabamız
öğrencileri ve iki öğretmeni hattından fazla yoruyordu.
Bir yorgunluğumuz da evde
bacaklarımızı uzatıp dinlenemeden önümüzde bir sehpa veya masa yarın ki uygulayacağımız
derslere ait en ince ayrıntısına kadar yansıtmak zorunda kaldığımız ders
planlarımızdı.
Öğretmenlik hayatımda
planlara harcadığımız zamanı ne kendimize, ne de ailemize harcamış değiliz. Tam
25 yıl yazdığım ders planların harf ve kelimelerini sıralasak kilometrelerce
yol yapardı.
Öğrencilerin
Beslenme Sorunu
Taşımalı sistemle
gittiğimiz okul şehir merkezinin dışında olduğundan beslenebilmemiz gerçekten
büyük sorunumuzdu. Her akşam eşim benlenme hazırlayıp okula taşıyordum. Keza
öğrencilerim de aynı sorunu yaşıyorlardı. Onların da aileleri zeytin, peynir,
yumurta vb. hazırlayıp öğrenciler okula götürüp öğle arası ben de onlarla
birlikte sınıfta beslenme yapıyorduk. Öğrencilerin beslenmelerini kontrol
ettiğimde gerçekten acınacak bir durumdaydık.
Tespit ettiğim sorunu asla
ihmal etmiyor not alıyor ve bir dilekçe ile okul müdürüne sunuyordum. O da ilçe
milli eğitim müdürlüğüne gönderiyordu. İkinci döneme başladığımız günlerde bir
haber ulaştı. İmam Hatip Lisesi yemekhanesine öğlen öğrenciler taşınacak ve
orada öğle yemekleri yeneceği şeklindeydi. Çocukların bir tabak yemek
yiyebileceklerine sevindim. Lakin öğrencilerin başlarında yine gidip gelme
yönünden sıkıntı yaşayacağımızı ister istemez düşündürüyordu. Neticede yemek
yemeye başlamıştım. Bol bol fasulye yemeği yediğimizden otobüsün içinde de koku
eksik olmuyordu.
Öğretmenin
Başarı Sorunu
Öğrenci başarılarını
değerlendirme yönünden de devamlı öğrencilerimi denetlediğim gibi diğer
sınıflara giden köyden getirdiğim yine kendi öğrencilerimi de sınıf öğretmeni
arkadaşlarıma sorup kısa notlar alıyordum.
Öğretmen arkadaşlar,
öğretim sırasında en çok karşılaştıkları problem olarak “derse hazırlıksız
gelme” olduğunu söylüyorlardı. Kendim de aynı sorunu gözlemliyordum. Uzaktan
taşınan öğrencilerin sabah ve akşam geliş gidişlerinde harcanan zaman kadar
evde yarın için çalıştıklarını sanmıyordum. Kendi ikamet ettiğim köyümdeki
tüm velilerle sıkı ilişki içinde olup öğrencilerin ev çalışmaları konusunda
desteklerini istiyordum.
Fiziki
Ortam Sorunu
Taşıma merkezi olan okullun
fiziki ortamı ve imkânlarını yeterli değildi. Yeterli olmadığı için de sınıfım
72 kişi idi.
72 kişilik bir sınıf
düşünün, her sırada üç öğrenci oturuyor. Kara tahta önünde çok az bir mesafe
içinde öğrenci karşısında durma, aralarda dolaşıp öğrencilerle ilgilenme
sorunu…
İşin garip tarafı köyde
görev yaparken bir kasım ayında, bir de mart sonlarında müfettiş gelir denetler,
giderlerdi. Taşımalı sisteme geldik yine aynı, iki defa müfettiş gelip gitti o
kadar.
(Yıl 1992) Taşımalı sistem
sorunlarını soran yoktu diyebilirim.
Durmuş Ali ÖZBEK
TAŞIMALI SİSTEMLE TAŞINAN ZAMAN-I
TAŞIMALI SİSTEMLE TAŞINAN ZAMAN-II
Devam edecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Kuralları
Yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret, küfür, aşağılayıcı, küçük düşürücü, pornografik,
ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici,
yorumların her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluğu yorumcuya aittir.
İsimsiz yazılan yorumlar bir saat içinde sistem tarafından otomatik olarak silinir.